Tuesday 26 January 2016

Ringkasan Produk


Ringkasan Produk

Adakah anda sudah mengambil perlindungan untuk anda atau family anda? Jika ya, anda telah membuat satu perancangan yg bijak. Mungkin , dengan terus membaca blog saya ini anda dapat membandingkan perlindungan yang telah anda ambil dengan polisi kami di MAA Takaful. Jika belum, inilah masanya untuk anda memahami perlindungan MAA takaful yang mana telah memenangi produk Takaful terbaik selama 3 tahun berturut-turut untuk tahun 2009, 2010 dan 2011.

MAA Takaful Berhad adalah hasil daripada usahasama strategik diantara MAA Holdings Berhad (MAAH) dan Solidarity Company BSC (C) dari Bahrain, iaitu salah satu syarikat Takaful yang terbesar di dunia Arab.
Pada 21 Februari 2006, satu Perjanjian Usahasama telah ditandatangani bersama Solidarity, bagi membentuk syarikat usahasama yang dikenali sebagai MAA Takaful untuk menjalankan perniagaan takaful.
Pada 3 Mac 2006, Bank Negara Malaysia (BNM) telah menganugerahkan lesen Pengendali Takaful untuk syarikat usahasama yang dikenali sebagai MAA Holdings dan Solidarity dari Bahrain. Pada 2 Mei 2006, MAA Takaful telah ditubuhkan dengan modal berbayar sebanyak RM100 juta dan seterusnya pada 1 Julai 2007, MAA Takaful telah dianugerahkan lesen untuk beroperasi sebagai Pengendali Takaful Komposit.

Terdapat beberapa produk penting di MAA Takaful:

A. SIMPANAN
Simpanan nie terbuka untuk semua peringkat umur, dari umur 30 hari hinggalah 60 tahun. Simpanan akan disertakan dengan perlindungan asas dari serendah RM50 sebulan.Kalau untuk kanak-kanak MAA ada menyediakan education plan yg mana memberi elaun SPM hingga RM1000. Disamping simpanan dan perlindungan asas MAA juga menyediakan perlindungan tambahan atau "Rider tambahan" seperti di bawah : kita boleh pilih yg mana kita mahu dan tidak. Antaranya:-
1.       Perlindungan Kemalangan- Jika berlaku kemalangan MAA akan bayar mengikut jumlah perlindungan yg kita ambil.Putus jari pun MAA bayar.MC juga akan dibayar jika di MAA.
2.       Haji – Rider ini untuk peserta yg plan nak pergi Haji. Secara automatic peserta akan mendapat khairat kematian sebanyak RM7000. Jika berlaku kematian peserta di arab Saudi, MAA akan bayar 2 kali ganda jumlah perlindungan. Jadi dapatkan perlindungan anda sebelum anda ke tanah suci di samping simpanan yg mendapa pulangan yang tertinggi.
3.       Penyakit-penyakit Wanita – Rider ini khusus untuk wanita sahaja. Manfaatnya seperti:
a.      Pemeriksaan Tahunan -antaranya : darah.Pap Smear,Mamogram,dsbgnya –anda boleh claim setiap tahun.
b.      Kanser Wanita - antaranya : Payudara,Ovari,Uterus
c.      Karsinoma In-Situ Wanita - antaranya :kanser peringkat awal
d.      Systemic Lupus
e.      Squamous Intraepithelial - antaranya :Perlindungan CIN 111
f.       Fibroid - antaranya : tumor dalam uterus
g.      Sista Ovari
h.      Pembedahan Reconstruktif muka akibat kemalangan
i.       Pembedahan Reconstruktif Payu Dara akibat kemalangan dan kanser
j.       Pemindahan kulit akibat terbakar dan kanser kulit
k.      Keretakan tulang akibat Osteoporosis
l.       Artritis Reumatoid dengan komplikasi
4.       Golden Wanita (usia Emas) –Rider ini untuk wanita jika kehilangan pada kebebasan kehidupan – maksudnya kalau kita tak boleh buat dengan sendiri 3 perkara di bawah, MAA akan bayar jumlah perlindungan yg kita ambil.
a.      Pemindahan 
b.      Pergerakkan 
c.      Kontinens  Pakaian  
d.      Mandi/bersihkan diri 
e.      Makan
5.       Perlindungan Wanita Bersalin. – untuk wanita bersalin pun MAA ada perlindungan. Siap bagi elaun lagi kalau kita dapat baby. Untuk wanita, bagitau husband suruh bayar …
a.      Elaun kelahiran - 1% RSC (max RM500) kuatkuasa pd thn kedua
b.      Manfaat Kemasukan Hospital Akibat Komplikasi Kehamilan (elaun RM200 sehari(max 7 hari)) jika alami penyakit tertentu
c.      Kematian Ibu akibat kelahiran - 200% RSC (max 600K)
d.      Komplikasi kehamilan - antaranya; lahir mati selepas 196hr hamil
e.      Penyakit Kongenital bayi - antaranya; sindrom down ,kecacatan
6.       Penyakit Juvana – Rider ini untuk anak atau adik kita di bawah 16 thn. Perlindungan ini khusus untuk perlindungan penyakit kanak-kanak sahaja. Ada 8 jenis penyakit yg dilindungi bawah plan nie. Kalau anak atau adik kita kena saja penyakit nie MAA akan terus bayar perlindungan yg kita ambil.cth mcm asma,leukaemia dan lain2 lagilah..
7.       Manfaat Hospital- Rider ini mcm biasalah kita dengar … kalau kita kena bermalam kat hospital, kita layak dapat elaun harian. Kalau nak elaun pembedahan pun MAA ada.
8.       46 jenis Penyakit kritikal – untuk yg nie pulak, MAA akan bayar jumlah perlindungan kalau kita kena salah satu dari 46 penyakit nie. Banyak sangat kalau Saya nak listkan kat sini. Rider yg di tawarkan MAA ini adalah yang terendah di dalam pasaran.
9.       Pengecualian caruman untuk Pembayar– Rider ini terbaik untuk anak-anak dan ibubapa kita yg tua. Kalau kita ambil yg nie kita x perlu risau lagi pasal perlindungan anak dan ibubapa kita. Jika terjadi apa-apa kepada pembayar, MAA akan tanggung bayaran bulanan takaful anak atau adik anda hingga umur 25 tahun. Kalau untuk ibubapa kita pula sampai diaorang umur 65 tahun. Jadi, walau kita dah tiada atau lumpuh nasib mereka masih terjamin kan.
10.       Pengecualian caruman untuk orang yg dilindungi– Rider ini akan melindungi jumlah bayaran tahunan yg dibayar. Maksudnya, jika orang yang di lindungi mengidap satu dari 46 jenis penyakit MAA akan membayar jumlah perlindungan tahunan sehingga tempoh yang kita kehendaki.Jadi orang yang dilindungi tidak lagi perlu risau pasal bayaran polisinya.

B. MEDICAL CARD
Kita ada  beberapa pilihan di MAA. Perlindungan yang paling rendah adalah RM150,000 seumur hidup dan yg paling tinggi hingga RM600,000. Jumlah bayaran dari serendah RM32 saja dan ianya mengikut umur kita. Lagi muda lagi la rendah bayarannya. Kalau kita ambil simpanan dan medical kad sekali, lagi murah. Jumlah bayaran untuk Medical kad dari serendah RM19 sahaja. Jangan ingat orang lain sahaja boleh pegi private hospital. Kalau kita dah ada medical kad, why not kita beli untuk anak, adik atau ibubapa kita kan. Saya nak ingatkan kepada sesiapa yg dah ada medical kad dari company kat tempat kerja tu. Selalunya kita lupa yg jumlah company cover tu terlalu rendah untuk zaman sekarang. Company sengaja menyediakan medical kad untuk kita terus stay kerja dengan diaorang. Selalunya kita cuma akan sedar bila dah sakit. Masa tu kalau kita nak medical kad pun dah x laku. Pikir2kanlah. Sebab dah ada bukti staff kat tempat kerja saya kena operation. Last2 dia pulak yg kena bayar kat company pasal coverage x cukup. Kesian kan? Jadi bersedialah sebelum terlambat. Cuba check dengan HR jumlah perlindungan anda.Itu jerlah buat masa nie, sambil berniaga sambil beramal. Niat nak tolong yg x tahu. Kalau dah tahu, Alhamdulillah. Kalau nak tahu lebih lanjut boleh la whtsup@sms@kol:midie-010-7936650

No comments:

Post a Comment

Apa itu Hibah Takaful ?

assalamualaikum w.b.t semua shbt2 warga2 blogger.. .dh lamo rasonyo kawe xupdate blog ni.. hehehe..ok tuan2 ...... arini sy nak ...